صفحه اصلی             اخبار             مقالات             آلبوم تصاویر                 ورود                 عضویت             درباره ما             تماس با ما             English
   
0 item
     
 
فروشگاه صنایع دستی ایرانیان

   لباس محلی بزرگسال

   لباس محلی بچه گانه

   زیور آلات

   جعبه نقره و مینا

   بشقاب مینا

   گلدان مینا

   عروسک با لباس محلی

   کاشی

   نقاشی استخوان شتر ( سرمه دان)

   نقاشی استخوان شتر(جعبه)

   قاب خاتم

   ساعت خاتم

   جا قلمی رومیزی و قلم دان خاتم

   تخته نرد و صفحه شطرنج

   جعبه خاتم

   مجسمه های قلم زنی برنجی

   مجسمه های تخت جمشیدی

   گلیم

   مگنت

   کیف پول

   گوناگون

جستجو در محصولات



   راهنمای خرید

   سایت را صفحه خانگی خود کنید

   اضافه به علاقه مندی ها

   اخبار و رویداد ها

   مقالات و مطالب خواندنی

   آلبوم تصاویر

   دوستان

   سایت های مفید

   درباره ما

   تماس با ما

 
زيورآلات سنتي، جلوه‌اي از هنر رو به فراموشي عشاير


اندکي دقت در گذشته مردم ايران نشان‌دهنده علاقه هميشگي ساکنان اين کشور به استفاده از زيورآلاتي است که آن‌ها را زيبا و جذاب‌تر مي‌سازد.

عشاير ايران از جمله اقشاري‌اند که همواره به حس زيبايي‌خواهي خود اهميت مي‌دهند و با استفاده از زيورآلات سنتي رنگ و بويي تازه به زندگي خود مي‌بخشند.

اگر در شيوه زندگي عشاير ايران بيش‌تر تأمل کنيم، خواهيم ديد که اين زيورآلات را در تمامي زواياي زندگي عشاير مي‌توان ديد.

لذت بردن از اين محصولات در انحصار زنان نيست و مردان نيز تا جايي که خلاقيت و ابتکار هنرمندان ياري کند از زيورآلات استفاده مي‌کنند.

عشاير از ديرباز با زندگي در طبيعت و مشاهده زيبايي‌ها، رنگ‌ها و نيز سنگ‌هاي موجود در کنار رودخانه‌ها از نزديک، علاقه فراواني به ساخت محصولات زينتي يافته‌اند.

اغلب عشاير از زيورآلات سنتي به عنوان مکمل لباس‌هاي سنتي و بومي خود که معرف آداب و رسوم، سنت‌ها و فرهنگ آن‌ها به شمار مي‌آيد، استفاده مي‌کنند.

در ميان عشايرنشينان ترکمن مي‌توان زيورهاي آويخته به کلاه و روسري زنان را در کنار گردنبند، گوشواره، دستبند و پابند مشاهده کرد و مردان نيز از زيورآلات خاص خود روي انگشتر، کمربندهاي نقره‌اي، خنجر و شلاق اسب بهره مي‌گيرند.

استفاده از زيورآلات سنتي عشايرنشينان که به‌تدريج به زندگي يکجانشينان ورود پيدا کرد در سال‌هاي اخير با تنش‌هايي مواجه شده که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به ورود بي‌رويه محصولات خارجي اشاره کرد.

اين محصولات شايد در نگاه اول همان زيبايي و گيرايي زيورآلات سنتي را که با دستان هنرمند زنان و مردان عشاير توليد مي‌شوند، داشته باشند اما روح هنرمندي مبتکر در آن‌ها دميده نشده است.

زيورآلات سنتي اين قشر که در گذشته بيش‌تر در بازارهاي محلي به فروش مي‌رسيد امروز ديگر از بازار فروش پررونقي برخوردار نيست.

برخي از علاقه‌مندان به صنايع‌دستي اصيل عشاير نيز آگاهي کافي براي شناخت اجناس خارجي و ايراني ندارند و گاه با پرداخت مبالغ زياد توليدات ماشيني خارجي را خريداري مي‌کنند.

در صورت ادامه اين روند نه‌تنها توليد زيورآلات سنتي عشاير که بخشي از سنت و آداب و رسوم آن‌هاست رو به نابودي مي‌رود بلکه شغل‌هاي ايجاد شده در اين صنعت که از ارزش افزوده بسياري برخوردار است نيز از بين خواهد رفت.

با توجه به حضور مداوم عشاير در طبيعت نبايد اجازه داد اين قشر از جامعه که از نزديک به مهم‌ترين مواد اوليه و شيوه توليد اين محصولات دسترسي دارند از خلق آثار جديد دست بردارند.

Designed by Ashkan Arefi   Copyrights © 2008 - 2020 - Iranian Handicraft. All Rights Reserved V2.0  Designed by Ashkan Arefi

صفحه اینستاگرام لباس محلی ایرانیان