صفحه اصلی             اخبار             مقالات             آلبوم تصاویر                 ورود                 عضویت             درباره ما             تماس با ما             English
   
0 item
     
 
فروشگاه صنایع دستی ایرانیان

   لباس محلی بزرگسال

   لباس محلی بچه گانه

   زیور آلات

   جعبه نقره و مینا

   بشقاب مینا

   گلدان مینا

   عروسک با لباس محلی

   کاشی

   نقاشی استخوان شتر ( سرمه دان)

   نقاشی استخوان شتر(جعبه)

   قاب خاتم

   ساعت خاتم

   جا قلمی رومیزی و قلم دان خاتم

   تخته نرد و صفحه شطرنج

   جعبه خاتم

   مجسمه های قلم زنی برنجی

   مجسمه های تخت جمشیدی

   گلیم

   مگنت

   کیف پول

   گوناگون

جستجو در محصولات



   راهنمای خرید

   سایت را صفحه خانگی خود کنید

   اضافه به علاقه مندی ها

   اخبار و رویداد ها

   مقالات و مطالب خواندنی

   آلبوم تصاویر

   دوستان

   سایت های مفید

   درباره ما

   تماس با ما

 
ممقان دوزی


ممقان دوزی

 ممقان دوزی یکی از رودوزی های ایرانی است که در آن زمینۀ اساسی پارچه را به وسیلۀ بخیه های ابریشم رنگین می پوشانند و نقش و رنگ ایجاد می کنند.

 يكي از صنايع دستي تزیینی- کاربُردی ايران"ممقان دوزی" نام دارد. ممقان دوزی یکی از رودوزی های ایرانی است که در آن زمینۀ اساسی پارچه را به وسیلۀ بخیه های ابریشم رنگین می پوشانند و نقش و رنگ ایجاد می کنند.

ممقان قصبه مرکز دهستان از بخش دهخوارقان شهرستان تبریز است و منظور از ممقان دوزی نوعي دوخت و دوز زینتی مردم آن دیار می باشد.

در سوزن دوزی ممقان  در درون دایره ای که ماه نام گرفته، نقشی دیده می شود که در فرهنگ ایرانی به نام ستاره هشت پر یا شمسه معروف است (اگر نگاهی دقیق تر به نقش ستاره در سوزن دوزی ممقان داشته باشیم ، متوجه شباهت زیاد آن با یکی از دیرینه ترین و معروف ترین نقوش ایران باستان یعنی «گل لوتوس» در تخت جمشید می شویم)که به همراه دایره پیرامون خویش با نام « ماه »  شناخته می شود.

گاهی در مواقع لزوم برای اینکه اختصاصاً این فرم را از نقش « آی » یا ماه جدا کنند آنرا اصطلاحاً  «آیین اُورتا گولی » یا « نقش وسط ماه »  می نامند.

در کنار ستاره هشت پر که پُر کاربرد ترین نقش ستاره است، استفاده از ستاره های چهار و شش پر نیز در ممقان دوزی رایج است. دوخت ممقان شامل دو مرحله است: تهیه و آماده کردن پارچه جهت دوخت و کلاف کردن نخ - دوخت نقوش و طرحهای تزيینی با استفاده از نخ های ابریشم دوزی یا استات. گرچه  وجه تسمیه نقوش تنها مدارک موجود برای بررسی پیشینه و دلیل استفاده از نقوش در ممقان دوزی است و با عنایت به اینکه این شکل در این شهر مستقلاً نامی ندارد. 

  

 

 

ممقان دوزی(mamaghan duzi)   Embroidered Mmqan

پايگاه اطلاع رسانی صنايع دستی و هنرهای سنتی ايران/ تدوين: فاطمه عرفانی/  گروه : رودوزيهاي سنتي/ استان : تبریز(دهخوارقان، ممقان)


Designed by Ashkan Arefi   Copyrights © 2008 - 2020 - Iranian Handicraft. All Rights Reserved V2.0  Designed by Ashkan Arefi

صفحه اینستاگرام لباس محلی ایرانیان