صفحه اصلی             اخبار             مقالات             آلبوم تصاویر                 ورود                 عضویت             درباره ما             تماس با ما             English
   
0 item
     
 
فروشگاه صنایع دستی ایرانیان

   لباس محلی بزرگسال

   لباس محلی بچه گانه

   زیور آلات

   جعبه نقره و مینا

   بشقاب مینا

   گلدان مینا

   عروسک با لباس محلی

   کاشی

   نقاشی استخوان شتر ( سرمه دان)

   نقاشی استخوان شتر(جعبه)

   قاب خاتم

   ساعت خاتم

   جا قلمی رومیزی و قلم دان خاتم

   تخته نرد و صفحه شطرنج

   جعبه خاتم

   مجسمه های قلم زنی برنجی

   مجسمه های تخت جمشیدی

   گلیم

   مگنت

   کیف پول

   گوناگون

جستجو در محصولات



   راهنمای خرید

   سایت را صفحه خانگی خود کنید

   اضافه به علاقه مندی ها

   اخبار و رویداد ها

   مقالات و مطالب خواندنی

   آلبوم تصاویر

   دوستان

   سایت های مفید

   درباره ما

   تماس با ما

 
مَسنَــــــــد Traditional weaving carpet ( masnad



مَسنَــــــــد Traditional weaving carpet ( masnad)

مَسند، گليمي است مختص منطقه نَمين و عنبران اردبيل و مانند انواع گليم بر روي دار بافته مي شود.

يكي از صنايع دستي تزیینی- کاربُردی ايران " مَسنَــــــــد" نام دارد. مَسند، گليمي است مختص منطقه نَمين و عنبران اردبيل به ابعاد تقريبي 110×170 سانتي متر و مانند انواع گليم بر روي دار بافته مي شود. نقوش مُسنَد معمولاً نقش محراب بوده و به عنوان جانماز به كار مي رود. انواع ديگر مَسنَد با نقوش گوناگون، در بالاي اتاق وويژه مهمانان گسترده مي شود و علت نام گذاري آن نيز يقيناً  بدين علت باشد. نقوش مَسنَد تماماً هندسي بوده و نقوش منحني و گردان ندارد. بافت خطوط  عمودي، پله اي بوده و تقارن در بافت رعايت مي گردد. از مشخصات مسند، كنتراست شديد رنگها بين زمينه و طرح مي باشد و میتوان گفت نقشهای آن از شیریکی پیچ اقتباس شده است و معمولا ترنجی در وسط آن کمتر دیده میشود و گل متن که کشمیری نام دارد سراسر آن را با تکرار پر نموده است و گلهای دیگری که در این بافته به کار می رود عبارتند از : خارا، گل شاه عباسی، گل گرمایی، جفت گل و یک حاشیه در این گلیم وجود دارد که حاشیه چرخی و دیگری حاشیه وکیلی نام گرفته اند.

     مواد اوليه مَسند  ‌نخ پنبه اي خودرنگ(يا سفيد) 18/20 سه لا تاب براي تار، و نخ پشمي الوان با نمره 2/5 به عنوان پود مي باشد. مَسنَد در ابعاد 70×90 و 60×90 و 70×100 الي 1×90/1 سانتيمتـــــر نيز توليد مي شود. روش نگهداری آن حفاظت از بيد،رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با آب ولرم، و صابون و شوينده هاي معمولي و غير اسيدي قابل شستن می باشد.
 
 
 
پايگاه اطلاع رسانی صنايع دستی و هنرهای سنتی ايران/ تدوين: فاطمه عرفانی/ گروه: بافته هاي داري وزيراندازها /استان: اردبیل(عنبران- نمین)    
 

Designed by Ashkan Arefi   Copyrights © 2008 - 2020 - Iranian Handicraft. All Rights Reserved V2.0  Designed by Ashkan Arefi

صفحه اینستاگرام لباس محلی ایرانیان